Varukorg
Varukorg
Trygg E-handel

Kundservice

I den här kundserviceguiden har vi sammanställt vanligt förekommande frågor och scenarier. Guiden fokuserar på det praktiska i vår kundtjänst. Vill du läsa mer om detaljerna i våra villkor kan du göra det i våra Allmänna Villkor.
Du kan navigera dig runt i guiden genom att klicka på kategorierna och länkarna nedan.
 
Leverans
 
Det är möjligt att få din beställning skickad med Bring, PostNord och Early Bird.
 
  • Med Bring är leveranstiden 2-3 vardagar på alla beställningar.
  • Med PostNord är leveranstiden 2-3 vardagar på alla beställningar.
  • Med Early Bird är leveranstiden 2-4 vardagar på alla beställningar.
Under högtider och hög belastning kan det förekomma längre leveranstider än vanligt.
 
I leveransen ingår alla skatter och avgifter.
 
LEVERANSFORMULÄR OCH FRAKTKOSTNADER
 
Frakten hos INSKAL kostar från 39 SEK oavsett hur många artiklar som finns i beställningen och oavsett om den är uppdelad på flera försändelser av INSKAL.
 
LEVERANSSÄTT OCH FRAKTKOSTNADER
 
Beställningar under 500 kr.
Det billigaste leveranssättet kommer alltid att uppgå till max 39,00 kr per beställning, oavsett antal artiklar i beställningen eller om den är uppdelad i flera försändelser av INSKAL.
Det specifika priset för de andra leveranssätten beror på vilket leveranssätt som används, samt beställningens sammansättning.
 
Beställningar över 500 kr.
Det kommer alltid att finnas minst ett gratis leveranssätt, oavsett antal varor i beställningen eller om den är uppdelad i flera försändelser av INSKAL.
Det specifika priset för de andra leveranssätten beror på vilket leveranssätt som används, samt beställningens sammansättning.
 
NÄR LEVERERAS MIN BESTÄLLNING?

Vi skickar beställningar alla vardagar i veckan.
Lägger du en beställning innan kl. 17:00 på vardagar och helger skickas den därför samma dag (PostNord).
HUR LÅNG TID TAR DET ATT FÅ MIN BESTÄLLNING?

Du kommer att få ett mejl så snart vi har skickat din beställning. Efter att du mottagit mejelt kommer beställningen som regel att vara hos dig inom 2-4 vardagar.
Du kan alltid följa ditt paket med en spårningslänk eller ett spårningsnummer som skickas i mejl eller via SMS när paketet lämnat vårt lager.
BESTÄLLNINGEN HAR INTE KOMMIT EFTER 6 VARDAGAR – VAD SKA JAG GÖRA?

Vi skickar försändelser varje dag med Bring, PostNord och Early Bird. Vanligtvis kommer din beställning redan inom 2-4 vardagar beroende på transportör, från det att du får mejlet om leverans. Det händer dock sällan att en beställning försenas med en enda dag under leveransen.
 
Om du inte har fått din beställning efter 6 arbetsdagar från det att du fick leveransmejlet ska du kontakta oss så att vi kan se till att du får dina varor så snart som möjligt.
 
Innan du kontaktar oss behöver du dubbelkolla din orderbekräftelse för att se om din leveransadress är korrekt angiven. Om ett fel har uppstått, om husnummer saknas eller om namnet på den som ska ta emot paketet inte har namnet på brevlådan (gäller ej företagsleverans) skickar transportören tillbaka ditt paket till oss. Det är en process som vanligtvis tar en vecka. I händelse av att vi får tillbaka din beställning kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt för att hitta en lösning.
 
  • Vår kundtjänst kan kontaktas på:
    Mejl: support@inskal.se (besvaras så snart som möjligt och senast inom 24 timmar på vardagar)
    Telefon: +46 40 606 08 94 (Kl. 9–12 och 13–17 på vardagar)
OM VARAN ÄR SKADAD VID LEVERANS

Om varan skadas eller försvinner under transport står INSKAL som betalningsansvarig. Vi uppmanar dig att kontakta oss inom 14 dagar, varefter en lösning kommer att hittas. Se mer under "Retur och reklamation".
RETUR
Returvägledning - Snabbt och enkelt Returfraktsedel. Se mer här...
BESTÄLLT FEL PRODUKT – BYTE

 
Har du råkat beställa ditt fodral eller tillbehör till fel modell kan du enkelt byta din felbeställda vara. Dubbelkolla med din orderbekräftelse som du fått via mejl, om du har råkat köpa fel modell, eller om vi av misstag har skickat fel produkt till dig. Kom ihåg att vi ger dig 100 dagars returpolicy, så du har gott om tid att returnera varan. Du kan läsa ännu mer om retur och ånger lite längre ner i detta avsnitt.
OM DU VET EXAKT VILKEN ARTIKEL DU VILL BYTA TILL
  • Allt du behöver göra är att lägga en ny beställning med rätt vara, så skickar vi den nya beställningen så fort vi kan.
  • Packa ner den felbeställda varan i bubbelkuvertet den kom i. I kuvertet ska du bifoga en lapp med ordernummer eller en kopia av kvittot/orderbekräftelsen samt notera att varan skickas tillbaka.
  • Kuvertet skickas till vår adress:
    INSKAL - MAULUND A/S
    Sindalsvej 3
    8240 Risskov
    Danmark
  • Vi återbetalar pengarna för varan till det betalkort som användes vid betalningen av beställningen.
    Gåva – Återbetalning till annat konto
    Om varan mottagits som gåva och du vill ha pengarna återbetalda till ett annat konto ska du vänligen bifoga en lapp med konto- och registreringsnummer till det konto som pengarna ska överföras till. Pengarna finns åter på kontot inom 1–3 arbetsdagar från det att vi mottagit din retur. Hos oss behöver du inte vänta flera veckor för att få tillbaka dina pengar.
Returvägledning - Snabbt och enkelt Returfraktsedel. Se mer här...
OM DU ÄR OSÄKER PÅ VILKEN VARA DU VILL BYTA TILL
  • Du är alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst för hjälp med att hitta rätt:
    Mejl: support@inskal.se (besvaras så snart som möjligt och senast inom 24 timmar på vardagar)
    Telefon: +46 40 606 08 94 (Kl. 9–12 och 13–17 på vardagar)
  • När du har hittat rätt vara, lägger du bara en ny beställning med korrekt produkt, så ser vi till att skicka den nya beställningen så snart vi kan. Den felaktiga varan packas ner i bubbelkuvertet den kom i.
  • I kuvertet ska du bifoga en lapp med ordernummer eller en kopia av kvittot/orderbekräftelsen samt notera att varan skickas tillbaka.
  • Kuvertet skickas till vår adress:
    INSKAL - MAULUND A/S
    Sindalsvej 3
    8240 Risskov
    Danmark
Returvägledning - Snabbt och enkelt Returfraktsedel. Se mer här...
DU HAR MOTTAGIT FEL VARA

Det kan tyvärr hända att vi av misstag har skickat fel vara till dig. Om det har skett ser vi givetvis till att du får korrekt vara så fort som möjligt. Självklart står vi även för returfrakten.
 
    • Du ska bara kontakta vår hjälpsamma kundtjänst så åtgärdar vi felet och skickar den korrekta varan till dig. Vår kundtjänst kan kontaktas på:
      Mejl: support@inskal.se (besvaras så snart som möjligt och senast inom 24 timmar på vardagar)
      Telefon: +46 40 606 08 94 (Kl. 9–12 och 13–17 på vardagar)
 
Dubbelkolla med din orderbekräftelse som du fått via mejl, om du har råkat köpa fel modell, eller om vi av misstag har skickat fel produkt till dig.
 
VARAN ÄR DEFEKT VID LEVERANS

Vi gör allt vi kan för att packa alla beställningar så säkert som möjligt, men det räcker tyvärr inte alltid om ett paket eller kuvert hanteras oaktsamt under frakten.
 
Om din vara är trasig eller på annat sätt defekt vid mottagandet, ska du skicka oss ett mejl med en eller två bilder på skadan. Du kommer efterföljande att bli kontaktad av vår kundtjänst som ordnar med ett byte av den defekta varan.
 
Eventuell returfrakt och extra porto står vi givetvis för.
 
ÅNGRAT KÖP

Du har som konsument rätt att ångra ditt köp.
Ångerfristen löper ut 100 dagar efter den dag då du tagit emot din beställning eller får den sista varan i fysisk besittning vid uppdelad leverans av en och samma beställning. Du måste meddela oss inom 100 dagar från mottagandet att du vill ångra ditt köp. Meddelandet måste lämnas till support@inskal.se eller genom att använda returguiden (se nedan). I ditt meddelande måste du göra klart för oss att du vill utnyttja din ångerrätt.
 
Du kan inte ångra dig genom att helt enkelt vägra att ta emot varan utan att samtidigt ge oss tydligt besked om det.
 
Returvägledning - Snabbt och enkelt Returfraktsedel. Se mer här...
 
ÅNGRAT KÖP INNAN BESTÄLLNINGEN HAR SKICKATS
 
Om du vill ångra ditt köp innan vi hinner skicka din beställning ska du vänligen kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt.
 
  • Vår kundtjänst kan kontaktas på:
    Mejl: support@inskal.se (besvaras så snart som möjligt och senast inom 24 timmar på vardagar)
    Telefon: +46 40 606 08 94 (Kl. 9–12 och 13–17 på vardagar)
 
ÅNGRAT KÖP EFTER BESTÄLLNINGEN HAR SKICKATS - RETUR AV VAROR
 
Skulle du ångra ditt köp har vi gjort det enkelt.
 
  • Varan packas tillbaka i bubbelkuvertet/kartongen den kom i. I kuvertet eller kartongen ska du bifoga en lapp med ordernummer eller en kopia av kvittot/orderbekräftelsen samt en kort kommentar om hur du önskar att returen ska hanteras: om du vill ha pengarna tillbaka, byta vara eller något helt annat.
  • Kuvertet skickas till vår adress:
    INSKAL - MAULUND A/S
    Sindalsvej 3
    8240 Risskov
    Danmark
Returvägledning - Snabbt och enkelt Returfraktsedel. Se mer här...
Om du ångrar ditt köp har du möjlighet att skicka tillbaka hela eller delar av din beställning till oss och bli återbetalad. I tillfälle av värdeminskning av varan ansvarar du för.
 
  • Retur av en hel beställning (alla artiklar i beställningen): Om du utnyttjar din ångerrätt för hela beställningen återbetalar vi alla betalningar som erhållits från dig rörande den specifika beställningen, inklusive de leveranskostnader du har betalat till oss i samband med ditt köp.
  • Retur av del av en beställning (några varor av beställningen): Om du har köpt flera artiklar av oss har du möjlighet att skicka tillbaka en eller flera artiklar från en och samma beställning. Observera att du inte får ersättning för de leveranskostnader du har betalat till oss i samband med ditt köp om du endast ångrar en del av ditt köp.
 
Beloppet kommer att återbetalas utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från det datum vi har fått besked om ditt beslut att du vill ångra ditt köp. Återbetalningen genomförs med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga betalningen såvida inget annat har avtalats.
 
Du kan ångra det avtal som ingåtts enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
 
Ångerfristen löper ut 100 dagar efter den dag då du tagit emot din beställning eller får den sista varan i fysisk besittning vid uppdelad leverans av en och samma beställning. Du måste meddela oss inom 100 dagar från mottagandet att du vill ångra ditt köp. Meddelandet måste lämnas till support@inskal.se eller genom att använda returguiden (se nedan). I ditt meddelande måste du göra tydligt förmedla att du vill bruka din ångerrätt.
 
Du kan inte ångra dig genom att helt enkelt vägra att ta emot varan utan att samtidigt ge oss tydligt besked om det.
Returvägledning - Snabbt och enkelt Returfraktsedel. Se mer här...
REKLAMATION
 
Vänligen kontakta vår kundtjänst i samband med reklamation.
 
Om din vara var defekt vid leverans – läs under avsnittet "VARAN ÄR DEFEKT VID LEVERANS"
  • Packa varan säkert i ett kuvert/kartong eller annat. Bifoga en lapp med ordernummer eller en kopia av kvittot/orderbekräftelsen samt en kort beskrivning av vad reklamationen beror på och vilket kompensationssätt du önskar: om du vill bli återbetalad, byta produkt eller något helt annat.
  • Kuvertet skickas till vår adress:

    INSKAL - MAULUND A/S
    Sindalsvej 3
    8240 Risskov
    Danmark
 
KONTAKTA OSS GÄRNA FÖR FRÅGOR - VI ÄR REDO ATT HJÄLPA
 
Mejl: support@inskal.se
Telefon: +46 40 606 08 94
Returvägledning - Snabbt och enkelt Returfraktsedel. Se mer här...
PERSONUPPGIFTSPOLICY
1.   Allmänt
 
1.1.   Denna personuppgiftspolicy beskriver hur INSKAL under företaget MAULUND A/S, samlar in, lagrar och behandlar information om dig.
 
1.2   Policyn gäller den information som du lämnar till oss på www.inskal.se, i samband med ett köp från INSKAL, kontakt med vår kundtjänst, samt den information vi samlar in när du besöker vår webbplats.
 
1.3.   På INSKAL är Bjarke Mailund Thomsen, VD, INSKAL, dataskyddskonsult samt dataansvarig.
 
Förfrågningar om personuppgifter och personuppgiftspolicyn riktas till:
  • INSKAL - MAULUND A/S
    Sindalsvej 3
    8240 Risskov, Danmark
    Telefon: +46 40 606 08 94
    E-post: support@Inskal.se
 
 
2.   Syfte med datainsamling och rättslig grund
 
2.1.   När du besöker INSKAL samlar vi in ​​information om dig och din användning av webbplatsen, till exempel dina sökord för att komma till sidan, huruvida du använder en mobiltelefon eller laptop, din IP-adress, samt en rad annan information om enheten du besöker sidan ifrån. Vi använder denna data för statistik och beteendemönster på INSKAL, för att ständigt förbättra kundupplevelsen och webbplatsens funktionalitet.
 
2.2.   Dessutom samlar vi in ​​information om att du använder cookies i samband med ditt besök. Du kan läsa mer om vår användning av cookies i vårt avsnitt om cookies.
Det är möjligt att radera eller blockera cookies. Se instruktioner: https://cookies.nu/faq/hantera-cookies/.
 
2.3.   Syftet med dessa datainsamlingar är att det ligger i vårt intresse att kunna ge dig den bästa shopping- och besöksupplevelsen hos INSKAL, med relevanta erbjudanden och innehåll. Dessutom används denna typ av information för att rikta in sig på efterföljande marknadsföring genom remarketing via Google Adwords. Denna marknadsföring aktiveras genom besök och beställningar på INSKAL. Remarketing visas på Instagram, Facebook och i webbläsare via Google Display-annonser.
Vi samlar in och behandlar sådan information i enlighet med vårt berättigade intresse, enligt artikel 6.1 i dataskyddsförordningen. 1 punkt f, enligt dataskyddsförordningen 6.1.
 
2.4.   När du gör ett köp på INSKAL samlar vi in ​​information som du tillhandahåller:
  • Namn
  • Adress
  • E-post
  • Telefonnummer (valfritt)
  • Leveransmetod
  • Betalningsinformation
  • Information om köpta produkter
 
Syftet med denna samling är att kunna leverera din beställning enligt dina önskemål, och vid behov kunna kontakta dig med information om din beställning. Vi samlar in och behandlar sådan information i syfte att fullgöra det avtal vi ingår med dig eller i syfte att genomföra åtgärder som vidtagits på din begäran innan avtal ingås i enlighet med artikel 6.1 punkt b, i dataskyddsförordningen.
 
2.5.   Vi använder information för att följa de juridiska skyldigheter vi har som företag i samband med finansiell rapportering, samt för att förhindra missbruk och bedrägerier.
Vi samlar in och behandlar information som omfattas av dessa rättsliga skyldigheter enligt artikel 6.1, punkterna c-d, enligt dataskyddsförordningen.
 
 
3.   Utlämnande av data till tredje part
 
3.1.   Dina personuppgifter kommer inte att vidarebefordras till tredje part om inte annat anges i vår personuppgiftspolicy. Namn, adress, e-post, telefonnummer och ordernummer är personuppgifter som vidarebefordras till transportören som står för leveransen av din beställning. Vi använder Bring, PostNord och Early Bird som transportörer.
Det finns dock vissa omständigheter under vilka vi åberopar rätten, enligt lagen, att lämna ut, information till offentliga myndigheter. Det kan till exempel vara uppgifter till polis, skatt med mera, vid misstänkt kreditkortsbedrägeri.
 
3.2.   Vi samarbetar med externa partners som behandlar information för vår räkning. Det kan till exempel vara utveckling av vår tekniska plattform eller dataanalys för att skapa en bättre användarupplevelse hos INSKAL. Där det är relevant och i enlighet med den dataskyddslagstiftning som gäller vid varje given tidpunkt, ingår vi ett databehandlaravtal med sådana partners. Vi använder exempelvis Klarna i vår butik, och därför delar vi också kundinformation med Klarna - du kan läsa mer om Klarnas behandling av personuppgifter
 
3.3.   Av våra partners är några etablerade i USA. De nödvändiga garantierna för överföring av information till USA säkras genom certifieringen av databehandlaren enligt EU-U.S. Privacy Shield, enligt artikel 45 i EU:s dataskyddsförordning. I den mån vi använder andra affärspartners som behandlar personuppgifter för vår räkning etablerade utanför EU kommer detta alltid att ske med giltiga överföringsgarantier.
 
3.4.   Vid en ev. förvärv av bolaget eller partiell avyttring kommer överföring av personuppgifter att hanteras i enlighet med gällande lag, avseende behandling av personuppgifter i samband med företagsöverlåtelser.
 
 
4.   Dina rättigheter
 
4.1.   Som kund har du rätt att få insyn i vilka uppgifter INSKAL har registrerat om dig, och i vilket sammanhang vi använder dessa uppgifter.
 
4.2.   Du har rätt att få en kopia av de personuppgifter som vi behandlar om dig. Om du vill ha en kopia av dina personuppgifter måste du skicka en skriftlig begäran till support@inskal.se.
 
4.3.   Om du upptäcker att INSKAL har registrerat felaktiga uppgifter om dig, så har du i vissa fall rätt att få dessa felaktiga uppgifter rättade. Om du upptäcker detta kommer vi att be dig kontakta oss på support@inskal.se.
 
4.4.   Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas..
 
4.5.   I vissa fall har du rätt att få alla eller delar av dina personuppgifter raderade av oss, till exempel om du återkallar ditt samtycke och vi inte har en kvalificerad grund för att behålla dina personuppgifter (till exempel om vi är juridiskt bundna till det). Om du vill få dina personuppgifter raderade, vänligen kontakta oss via e-post på: support@inskal.se.
 
4.6.   I vissa fall har du rätt att få personuppgifter som du lämnat till oss utlämnade i ett strukturerat, vanligt förekommande och maskinläsbart format och har rätt att överföra denna information till en annan personuppgiftsansvarig, så kallad dataportabilitet. Om du önskar detta vänligen kontakta oss via e-post: support@inskal.se
 
4.7.   Du har rätt att invända mot vår användning av exempelvis data. Om du inte vill att vi ska använda dina personuppgifter för direktmarknadsföring och profilering måste du radera dina cookies, som nämns i avsnitt 5.1 nedan, eller kontakta vår kundtjänst.
 
4.8.   Om vår behandling av dina personuppgifter grundar sig på ett samtycke kan du alltid återkalla det samtycke du har gett oss i samband med en personuppgift. Detta kan göras genom att skriva till oss på support@inskal.se.
Du bör vara medveten om att ditt återkallande av ditt samtycke inte påverkar lagligheten av vår behandling baserat på samtycket före återkallelsen.
 
4.9.   Om du vill klaga på behandlingen av dina personuppgifter kan du kontakta oss via support@inskal.se.
Du kan också kontakta svenska integritetsmyndigheteten, Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm.
 
 
5.   Radering av personuppgifter av INSKAL
 
5.1.   Information som samlas in i samband med din prenumeration på våra nyhetsbrev kommer att raderas om du återkallar ditt samtycke och vi inte har någon annan behörighet att fortsätta behandla dina uppgifter.
 
5.2.   Information som samlas in vid beställning, inklusive namn, adress, telefonnummer, e-postadress och översikt över beställda varor, lagras i minst 5 år.
 
5.3.   Information som samlas in via Google om ditt beteende på/användning av www.INSKAL.se raderas automatiskt efter 50 månader.
Personuppgifter som inte längre är nödvändiga i förhållande till de angivna ändamålen kommer att raderas eller anonymiseras.
 
 
6.   Säkerhet
 
6.1.   Vi har implementerat lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder mot oavsiktlig eller olaglig förstörelse, förlust, ändring eller försämring av personuppgifter och mot avslöjande eller missbruk av obehöriga.
 
6.2.   Endast anställda som har ett verkligt behov av att få tillgång till dina personuppgifter för att kunna utföra sitt arbete har tillgång till dem.
 
 
7.   Ändringar och senaste uppdatering
 
7.1.   Om vi ​​ändrar vår personuppgiftspolicy kommer vi att informera dig via någon av de kommunikationskanaler du valt. Dessutom kommer du också alltid att kunna se den aktuella personuppgiftspolicyn på www.inskal.se/villkor
 
7.2.   Personuppgiftspolicyn uppdaterades senast den 2018-05-25 (version 1)